Friday, September 26, 2008

Pak Lah to decide whether to quit by Oct 9

Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi told the Umno Supreme Council today that he may quit as party president by Oct 9. If he does, that will be the best piece of news eagerly awaited by a majority of Malaysians for several years now.

I was told that the party polls have been postponed to March next year. I have no clue as to why such a decision was taken.

Perhaps, Abdullah will not quit after all and needs to buy time to device ways and means to stay in power.

I will update this blog as soon as I get more information.

5 comments:

Anonymous said...

Mengapa Peralihan Kuasa 2010 Pilihan Terbaik Untuk UMNO~Malaysiakini
Desas desus politik kini seakan-akan mengikut rentak lautan yang bergelora di musim tengkujuh. Tiada tujuan, tiada destinasi. Di dalam era komunikasi alaf baru ini, begitu banyak sumber yang menggambarkan situasi sama dengan nada yang begitu berbeda. Bermacam-macam jenis analisis yang diberikan selepas penukaran portfolio Menteri Kewangan – Menteri Pertahanan dan Mesyuarat Majlis Tertinggi UMNO.

Namun, jika kita ikut norma-norma lazim, lantas memisahkan emosi politik, hanya satu hakikat yang boleh digunapakai oleh UMNO. Penetapan peralihan kuasa 2010 dan bukannya ‘peralihan kuasa paksa’ yang diuar-uarkan oleh mereka yang dahagakan kuasa.

Dato’ Seri Abdullah Ahmad Badawi membuktikan beliau akur dengan suara akar umbi dan demi survival UMNO telahpun mengumumkan pelan peralihan kuasa pada tahun 2010 yang dipersetujui oleh Timbalannya dan telah mendapat persetujuan Majlis Tertinggi UMNO. Entah semena-mena, suara-suara yang berhasrat melanggar perjanjian pelan peralihan kuasa ini demi kepentingan peribadi mula mengorak langkah politik mereka.

Hakikatnya, demi UMNO dan nasib anak bangsa, Dato’ Seri Abdullah perlu melakukan beberapa perubahan peri sukar sebelum beliau dapat mewariskan tampuk pemerintahan kepada Dato Sri Najib. Jika Dato’ Sri Najib melakukan perubahan ini, beliau akan kehilangan banyak dana politiknya. Disebabkan ini, Dato’ Seri Abdullah memerlukan tempoh sehingga 2010. Malahan beliau telah mengatakan bahawa jika kerjanya selesai, beliau sanggup melepaskan jawatannya kepada Timbalannya sebelum 2010.

Niat sebenar Dato Seri Abdullah terbukti dengan pemindahan portfolio Kewangan. Jelas beliau mahu memberi Dato Sri Najib persiapan yang terbaik untuk menjadi pemimpin Malaysia dan UMNO setelah pemergiannya dari tampuk pemerintahan kelak.

Dari segi politik UMNO, kaedah memaksa Dato’ Seri Abdullah untuk pergi sebelum pencalonan bulan Oktober hanya akan menguntungkan segelintir pihak. Jika dilihat dengan kanta politik, pihak tersebut bukanlah Dato Sri’ Najib. Untuk UMNO kekal kuat, pucuk pimpinannya mestilah dapat bekerjasama. Jika ‘pelan peralihan kuasa paksa’ yang dicanangkan oleh Tan Sri Muhyiddin ini menjadi, maka dialah yang akan menjadi Timbalan Presiden UMNO.

Semua di dalam UMNO tahu Dato Sri Najib kurang selesa dengan corak kepimpinan Tan Sri Muhyiddin. Tambahan pula, dengan menunjukkan taringnya baru-baru ini, ternyatalah bahawa kesetiaan kepada pemimpin bukanlah kekuatan Tan Sri Muhyiddin. Sejarah persaingan mereka berdua sudah lama diketahui oleh warga UMNO. Tidak mungkin mereka akan dapat bekerjasama demi kepentingan UMNO. Dato’ Seri Najb akan dipaksa melihat gerak geri Timbalannya yang sudah pasti mengidamkan jawatannya selaku Perdana Meneteri. Bagi menghadapi cabaran politik dari Pakatan Rakyat yang semakin meruncing ini, Dato’ Sri Najib memerlukan Timbalan yang setia dan mampu bekerjasama dengan kepimpinannya.

Suara akar umbi sebenarnya sudah menetapkan Barisan kepimpinan Naib Presiden yang mampu memastikan UMNO terus releven. Nama Tan Sri Muhyiddin tidak terkandung di dalam barisan kepimpinan ini. Nama-nama Naib Presiden yang disebut-sebut ialah Dato’ Zahid Hamidi, Dato’ Shafie Apdal dan wakil dari Johor pula samaada Dato’ Khaled Nordin ataupun Dato’ Seri Hishammuddin.

Ramai penganalisa politik berpendapat bahawa pilihan sebenar Dato Sri Najib untuk menjadi Timbalannya ialah bekas Setiausaha Politiknya, Dato’ Zahid Hamidi. Antara nama-nama lain yang dipercayai oleh Dato Sri Najib ialah Dato’ Seri Hishammuddin, Dato’ Shafie Apdal dan Dato’ Khaled Nordin.

Jadi terang lagi bersuluh, taktik ‘peralihan kuasa paksa’ ini merupakan taktik terakhir yang dapat dijana oleh Tan Sri Muhyiddin untuk menentukan survival politiknya.

Dari segi politik negara pula, Dato Sri Najib memerlukan peralihan kuasa 2010, kerana beliau sedar bayangan Anwar Ibrahim akan sentiasa menghantuinya. Sejak pembebasannya dari tahanan, Anwar Ibrahim meletakkan Dato Sri Najib sebagai musuh utama Pakatan Rakyat. Dari Ijok hingga ke Permatang Pauh, nama Dato’ Sri Najib yang selalu disebut oleh Anwar Ibrahim.

Namun, jika Anwar disabit kesalahan di dalam kes liwat pada tahun depan, ataupun dakwaan Anwar yang menjanjikan perubahan Kerajaan Pusat tidak menjadi kenyataan ketika Dato Seri Abdullah masih kekal Perdana Menteri, maka Dato Sri Najib akan terlindung dari sebarang dakwaan konspirasi politik yang sudah pasti akan dilontar oleh Anwar Ibrahim dan konco-konconya.

Justeru, untuk UMNO dan Malaysia, peralihan kuasa 2010 merupakan pilihan yang terbaik kerana ia peralihan yang mementingkan kesemua ahli UMNO dan bukannya segelintir pihak yang rakus kuasa.

Anonymous said...

pepet, go to www.jugjet.blogspot.com n go to the bottom of the page, there is a TBSS badge and u can copy and paste to your blog.
selamat berpuasa bro.

Anonymous said...

Pak Lah sepatut nya berambos semalam.

Abafahim said...

in my earlier comment after the 'hot MT meeting'', i was sceptical that pak lah will resign b4 9 oct 2008.

Now, he is confirmed he wont be resigning and arrogantly he said 'terpulang pada saya' when he was asked whether he will defend his presidency!

Seems to me many 'hantu' had been giving him advice on tactics to stay in power after he got presssured by MT.!

Everything is uncertain!!!

AND what happened if pak lah declared that he will defence his post on march?

Will pak lah's advisors advise pak lah to give up his post?

I dont think so!

Unknown said...

Hi Bro. Here is something for the rakyat to ponder.

I got this statement from one of the bloggers.

Before i go further, pls check if the price of petrol at US92.7 per barrol?
If so, what about this?

Mengikut formula kerajaan ketika menaikkan harga minyak :
Harga Minyak Global 1 Tong = USD 92.70 (bersamaan dengan RM 319.82)
1 Tong bersamaan dengan 159 liter
Nilai Ringgit sekarang berbanding Dolar = RM 3.45
Harga satu liter > RM 319.82 / 159 liter = RM 2.01
Subsidi kerajaan = RM 0.30
Harga sepatutnya > RM 2.01 - RM 0.30 = RM 1.71 (harga sepatutnya)
Harga sekarang = RM 2.45 sen
Beza kerajaan tipu Rakyat Malaysia = RM 2.45 - RM 1.71 = RM 0.74 per liter. - mr_